Tuesday, January 5, 2010

Pasal Makan-Makan

1. Saya tahu anda suka makan. Begitu juga dengan saya. dan apa yang peliknya ramai suka tengok aku makan. pulak tu hanya dengan tengok aku makan dia pun boleh jadi selera nak makan.huhu pelik2.

tapi satu untuk ingatan diri dan orang di luar sana banyak penyakit datangnya daripada makanan.

sebab itu nabi pesan makan ketika lapar(sahaja) dan berhenti sebelum kenyang.

nabi juga mengajar makanlah dengan menggunakan tangan dan bila habis maka jilatlah jari itu (jangan tak basuh tangan pulak) kerana banyaknya ezim2 dicelah2 jari (lebih banyak daripada air liur) yang boleh membantu process penghadaman.

dan tidak mencampur makanan laut dan darat dalam makanan. Ini kerana dikatakan ion +ve terdapat banyak pada makanan darat manakala ion -ve pada makanan laut yang mana hasil tindak balas biokimia yang boleh memudaratkan usus.

Orang lama pesan abis duit untuk makan takpe jangan dek beli benda bukan-bukan. tetapi sila perhatikan apa yang kita makan dan ape yang mereka makan??

Siapa yang dapat membantu:

1. Diri sendiri. Ya, hanya kita yang memilik untuk mengamalkan cara permakanan dan gaya hidup yang sihat atau sebaliknya.

2. Pasangan (isteri/ibu). Kami lelaki dan anak2 kebanyakkan makan apa yang ada sahaja. Para ibu-ibu atau isteri boleh memainkan peranan untuk masak makanan yang berkhasiat, kurang sket gula garam dan perisa2 lain. Anda dapat membantu.

Peringatan banyaknya Penyakit:

Click sini untuk Senarai semak penyakit




No comments: