Monday, January 25, 2010

Negotiation 3

Tips lagi untuk hari ini..

1. Anda biasa shopping kan? kat mana?? cuba rajin2 tengok watak-watak orang di sekeliling anda.apa yang anda boleh belajar? Tips hari ni mudah je..tapi kalau kat pasaraya tesco anda tak dapat tengok la skill ni.huu

kali ini saya nak ajar anda berlakon sket...huhu.

saya berikan contoh (mungkin anda lebih pandai berlakon):

1. anda nak beli handset. semestinya anda dan semua orang memang tahu takde satu pun handset jenis nokia atau lain2 yang function sama tapi harga lain melainkan dengan menambah sedikit function je harga pun jadi berbeza (memang inilah cara mereka menjual). so apa yang kita boleh buat?

caranya adalah dengan meletakkan harga lain sebagai bechmark anda sebelum process negotiation dimulakan.

begini. pilih dua handset yang berlainan. yang moleknya harga handset (1) mestilah lebih murah (bench mark) daripada harga handset (2) yang anda berkenan tu. (lain brand pun boleh terpulang pada anda).

mula-mula anda buat2 berkenan lah kat handset (1) yang murah sket tu.sembang sinar dengan dia pasal function la apa. then sambil (masih lagi) pegang handset (1) tu anda pun tanya kalau yang tu (handset (2) yg anda berkenan) function dia apa lak. ok tak? so macam biasa la tokey layan pelanggan. dia pun explain lagi..

ok sudah2 lah tu. pendek cite. anda ada dua handset untuk dipilih. nak beli yang mana ye. anda rasa macam best je handset (2) yang mahal tu.berkenan lah saya dan of cause lah tokey pun suka anda beli yang mahal tu. em. tapi kan anda tak banyak duit (walaupun saya je tahu anda memang banyak duit) anda pun offer la tanya tokey tu. "kalau saya ambik handset (2) pada harga (henset 1) boleh bos?".hu. saya suka la yang tu..tapi mahal la bos.

mestilah tokey tak kasi. tapi insyaallah harganya mungkin just tambahan sket je daripada harga yang anda set tu..he.

2. boleh juga jadi begini. anda belek2 handset tu then berkenan. dah tahu harga. anda pun cakap kat tokey. em.menarik handset ni tapi malangnya saya dah ada handset pulak. sim card satu je. hu. Tetapii...kalau saya nak beli, Paling Less brapa you boleh bagi?? dengan cara ni automatik seller akan letak harga paling bawah, best price yang dia boleh bagi. (kalau betul dia nak jual la. nak dapat sale). yang best, time expo..

contra dia, kalau anda sebagai penjual. cara dia sama juga..boleh guna ayat ni. saya sangat sayang rumah ni (walaupun anda mungkin terdesak nak jual). banyak kenangan silam pahit manis dan bla2..(tunjukkan yang anda sayang sangat nak lepaskan). Tetapiii.. kalau tuan nak jugak brapa Best Price tuan sanggup bayar? boleh la saya consider pikir2. dengan cara ni automatik buyer akan letak harga semaximum yang dia mampu..(kalau dia betul2 nak).


p/s: dalam banyak2 tips yang ada, anda kena la sesuaikan dengan keadaan. tak semua keadaan boleh guna taktik yang sama..

skill nego ni kekadg kena pandai juga baca perwatakan orang. bagaimana jenis orang tu then apa tektik yang sesuai diguna pakai..

liabiliti tak bagus.hee. beli lah benda yang lebih bagus..

No comments: