Tuesday, May 11, 2010

Bagi Orang yang Berpemikiran

Tips yang mudah dan simple untuk dipraktikan. baik jua untuk kesihatan poket anda.

1. Maksimumkan atau Perbanyakkan minum air kosong/mineral..tak kiralah dirumah mahupun di warong. ianya putih dan menyehatkan. setidaknya 8 gelas sehari untuk menyokong sistem badan kita yang terdiri daripada 60-70 komposisi air/bendalir.

http://dnavecheebeauty.blogspot.com/2009/01/air-kosong-penawar-pelbagai-penyakit.html

http://www.tip.kuruskanbadan.com/tip-kurus/air-untuk-buang-lemak/

faktar lain: anda dapat menjimatkan wang saku anda atleast Rm0.80 ketika makan dikedai mamak..

2. Kurangkan makan di luar. kalau dah buat yang ni. kurangkan pula makan dirumah.hee??yup. tetapi maksud saya adalah dari segi kuantiti bukan dari segi acap kali malahan kualiti juga diambil kira. bukan maksud kurangkan tu kadang-kadang je makan dirumah..bukan yang tu ye..

sebenarnya badan lebih memerlukan 80% kandungan yang terdapat dalam sayuran dan buahan berbanding cuma 20% daripada kandungan yang terdapat dalam nasi, daging dll. tetapi kita pula terbalik. nasi 80% sayur 20% malahan kadang-kadang takdak sayur langsung.

cuba bandingkan harga sayur dan daging (ape2jelah)=jimat+insyaallah lebih sihat.
tidak makan luar=lagi jimat

3. Berhenti merokok. em.dah gaharu cendana pula..tak perlulah anda beria-ria menceritakan tentang kebaikan merokok pula. saya tahu sebenarnya bercakap lebih senang daripada berhenti. tapi sebab ape ye jadi begitu? sila pikirkan juga. dan juga sebab anda rase sihat sekarang kerana kesannya adalah akan datang..

rokok lepas ni tinggal minimum 20 batang sekotak. ianya tak sedap selepas 3 hari.

tidak merokok=atleast jimat 10 kotak sebulan=jimat RM...??=lebih sihat

tak tahu atau tidak percaya tidak mengapa. http://bahayarokok.blogspot.com/

4. Banyakkan sms daripada call. yup macam leceh lo. tahulah anda ade plan rm60 la..call awek free la. ape la..tapi sms insyaallah lebih murah.

pakat-pakat la dengan wife ke makwe ke. kalau plan RM60..sms rasenya RM30 sangat-sangat cukup. jimat anda..kalau betul-betul penting takpe gak. tapi kalau setakat hai sayang dah makan??tgh buat ape tu ye..emm??pakat-pakatlah sms je..sesekali je call barulah surprise meluahkan rasa rindu. barulah best..

ops kalau anda boleh buat duit dengan panggilan tu ape de hal kan..

kalau guna YM..skype..email..agak boleh jimat berapa??

5. simpan setiap kali anda dapat duit syiling ke dalam tabung. 10 sen yang ade kat kocek macam tak berharga. tetapi bila tabung dah penuh baru anda akan perasan.hee.

em. haritu simpankan duit mak di asb rm84..semuanya syiling belaka. ok lah tu kan. syiling beb. ade hasil..

6. semestinya dah kumpul masuklah dalam bank. selain selamat ianya lebih mendatangkan hasil banding hasil dibawah "bantal"..dalam "almari baju"..dll. bayangkan kalau sampai setahun. berapa rugi tu. kesan inflasi anda tak kira ke..??

janganlah penting diri sendiri. saya tahu duit anda banyak dan di simpan dalam bank. tetapi ingatkan juga kepada adik-adik anda..mak bapak yang dah tua mungkin..

7. yang ni dari dulu sudah bilang dan di ingatkan kembali. sebelum beli sila pikirkan ianya memang keperluan anda ke atau sebab ade sale dan kemahuan anda semata..
jangan terburu-buru..kalau sales insyaallah tahun depan ade lagi kok..takkan tiap tahun mau sapu. atleast plan leklok..selamatkan poket anda sejaya boleh.

8. dll banyak lagi..

kesimpulan: daripada simpanan hasil penjimatan ni anda boleh guna untuk kegunaan kecemasan..perlaburan..ataupun modal bisnes..

selamat beramal..

No comments: