Sunday, December 13, 2009

RUMAH PERTAMA

Pada aku,rumah pertama ni adalah untuk investment..maksudnya? Ya rumah pertama adalah aset aku (menjana income). korang tak setuju??

sebelum tu ape maksud aset/liabiliti:
ASET = duit masuk poket/tambah pendapatan
LIABILITI = duit keluar daripada poket/tambah commitment/susut pendapatan

Mungkinlah..korang lebih suka rumah pertama adalah rumah untuk didiami. sebab anda rase daripada bayar sewa dengan orang baik bayar rumah sendiri, sebab korang dah kahwin, sebab korang rase lebih secure (terjamin), tak kena halau (takla merempat kot kena halau nanti), tanda kasih sayang kepada isteri anak, tanda status anda, tak payah nak pening2..dll.

Tetapi aku lebih suka cara lain:

1. strateginya begini. rumah pertama dan tah ke berapa adalah untuk investment. pilihan di hati adalah rumah apartment yang mana lebih mudah untuk disewakan. yup target untuk cashflow di samping capital appreciate. ianya lebih murah berbanding landed house dengan sewaan yang amat berpatutan.

2. kenapa bergitu??.kerana selagi mana rumah itu disewakan, ianya bukanlah di kira sebagai commitment malahan dikira sebagai pendapatan. ini sudah bagus. boleh tambah lebih daripada satu rumah (walaupun gaji kecik)..oh my friend walaupun gaji tak cecah 5 angka dan makan gaji tetapi mampu milik lebih daripada 20 buah rumah. Amazing bukan??ada caranya..

3. at the end. rumah yang kita duduk boleh dapat dengan percuma..caranya ade banyak. yang penting hasil sewaan mestilah +ve cashflow. semuanya kita boleh guna OPM..

4. Sudah semestinya rumah IMPIAN aku special. sebab tu perlukan banyak duit. dan cara nak banyak duit just banyakkan Aset (invest). Tapi tak tahu la kalau Tan Sri Syed Mokhtar Shah bin Syed Nor Al-Bukhary (richest bumiputra) takde aset..emm..

sebab2 kebiasaan lain:

1. biasanya kalau rumah untuk duduk mestilah rumah idaman (landed). mestilah yang mahal (aku tahu sebab kereta pun korang pilih yang PALING mampu). so peluang untuk buat investment selepas itu menjadi lebih sukar (dikira commitment). kan tak best bunyinya bila mana bankers cakap sorry commitment anda dah maximum. sorry encik boleh buat/lepas loan bawah RM80,000 je..dll.

2. Mana yang bujang (aku baru je kahwin). tahu ke kita akan duduk situ sampai tua? tahu ke jodoh orang mana. buatnya sorang johor, sorang perlis. kawan aku johor+penang? kan ke rugi kalau dah beli rumah mahal2. sewaan area situ boleh pergi brape anda dah kaji ke? nak jual boleh dapat good buyer terus ke? takut2 anda akan menjadi penjual yang terdesak pula (sila call saya).huhu.

3. patut sewa ke beli? kira dia senang. kalau anda sewa bayar tiap2 bulan adalah RM150-RM350 kenapa perlu bayar rumah RM600-1000 sebulan? (cari yang sewa murah). anda ade banyak sebab untuk menyimpan. em.bukan tak boleh beli tetapi dapatkan yang percuma/berbaloi. rumah pertama adalah untuk investment.


p/s: biar susah pening2 sekarang daripada susah dikemudian hari. macam aku, aku perlu berlajar sesuatu daripada sekarang untuk membantu mereka yang banyak sangat membantu aku. lebih dan terlebih adalah untuk ibu bapa ku. (gaji kalau untuk aku sahaja memang cukup tapi itu kan namanya pentingkan diri sendiri?). Anda??

15 comments:

Shukri Suhari © said...

cantik...
tahun 2010 banyak kan mencari opportunity baru...hehehe...

MET said...

wellcome to the club....he

Pencinta Makanan said...

setuju dengan umah 1st sbg invstmnt...kalau setakat duk ber2@3 xpe la dduk umah jauh skit..yg sewanya murah@instlmntnye 200+ jer..hehehe..

MET said...

anda memang terro matematik..he

treec00l said...

nak sewe 200~300, boleh duduk bdr country homes, Rawang, mcm aku.

hehehehe.

tp mmg jauh lah. akakaka.

Wida said...

Kalau duduk jauh... jgn pula lupa traveling expenses.. kui kui..

Anonymous said...

salam kawan2.

apa yg perlu saya tahu sebelum refinance rumah?rumah yag saya duduki bulan 10 ni dah boleh refinance..yg saya tahu nanti cari bank yg interest rendah,kalau boleh yg daily rest..maybe akan ada lebihan duit yg direfinance plan nak diODkan ...then?saya buntu...tapi masih mencari2 maklumat di internet..

tp mencari ilmu tanpa berguru juga bahaya..takut silap langkah

MET said...

oh..soalan ni mudah je..just tanya diri sendirilah..mu lebih memahami..

kawan bagi clue..

apa yang mu leh buat..lepas dapat duit daripada refinance tu..

1. OD kan dulu..walaupun mu tak tahu nak buat ape..ianya adalah sebagai standby money..kot2 ade opportunity/peluang senang leh terus grab..taklah baru nak OD kan ke ape..
atau tiba2 kalau emergency taklah susah2 keluarkan daripada ASB..kan rugi sudah dividen kat situ. selagi tak guna tak kena caj.

2. kalau mu ada bisnes..boleh gunakan untuk expand bisnes..

3. kalau mu pandai bab property..boleh consider ni juge untuk tambah..

4. dll kepakaran.

5. kalau takde kepakaran..penuhkan je ASB tu..ok juge. baca post2 yang lepas..

MET said...

ape kepakaran mu??

MET said...

oh..soalan: ape yang perlu tahu sebelum refinance rumah??

1. check oustanding loan berapa kalau full settlemant..
2. harga market..then kira untung ke tak..
3.kalau guna kwsp..kasi keluar dulu mana ada supaya nanti refinance dalam lebih..
4. refinance pula..check cashflow anda..biarla duit kita dapat tapi montly tak berubah atau kurang..table payment boleh tanya bank. kira2 sendiri cashflow anda.

cth. rumah 100k..bayar 400..jgnlah suka2 refinance max 200k (walaupun market MV begitu)..jerut leher sendiri namanya.he. kecuali..orang lain sanggup bayarkan.hu..

lain2 refer kat posting property and finance..thanks.

Anonymous said...

tq MET dapat dua jawapan sekaligus dlm satu soklan..

pernah tanya officer bank,umah baru lepas 5yr baru leh refinance..tulke?penat nunggu ni

jawapan 1,tak mungkin akn full settlement.masih byk baki.
jawapan 2,mungkin jual atau stay..tp kna cr umah lain lu cz umah sebiji ni je ada
jawapan 3,ok maybe boleh guna kwsp topup pay umh
jawapan 4,will see bulan 10 nnt cammane..hope dapat duit n kurangkan skit monthly..


tq..really appreciate it..kang nak dekat2 bulan 10 saya tanya lagi...

MET said...

hee.full settlement tu tak semestinya duit sendiri..

kalau jual atau refinance juga dikira full settlement untuk akaun lama..

ianya juga tak semestinya rifinance dengan bank yang sama..

tu kena tanya bank betul2 kalau full settlemant berapa??. supaya anda boleh budget kira..untung tak kalau refinance lepas 5 tahun tu..atau untungnya berapa supaya lepas tu boleh budget untuk kegunaan lain2 hal/plan..

ianya boleh jadi untung dapat cash money atau lebihan +ve cashflow bulan2 (monthly rendah)..

plan leklok..

orite..

MET said...

kalau bank kate lepas 5 tahun baru boleh refinance betul lah tu..

biasanya samaada 3 atau 5 tahun. refer term condition agreement.

maksudnya dalam tempoh 5 tahun tu tak boleh full settlement. tak kira lah duit sendiri atau jual atau refinance dengan bank lain..

tapi refinance dengan bank asal kalau tak salah, tak kena penalty..ni boleh apply untuk rumah yang dapat harga baik punya..cth lelong. kalau package dia still bagus la..confirmkan dengan bank pilihan anda..

Anonymous said...

ok MET...tq

MET said...

refinance dengan bank yang sama still kena penalty kalau buat before lock in..dah confirmkan. aritu org tu kata buleh..tarik balik..