Monday, December 21, 2009

Faktor Terpenting Dalam Pelaburan Hartanah

Selamat kembali. Renungan untuk hari ini

Em. Rasanya semua orang tahu dan biasa dengar faktor terpenting dalam pelaburan hartanah adalah location..location..location kan kan?? yup memang tak dinafikan ianya penting bilamana anda hendak membeli rumah (lagi2 tempat tinggal) tetapi ianya bukan lah factor terpenting kalau anda hendak membuat keuntungan dalam investment anda.hee.tak setuju??

Sebenarnya rakan-rakan sekalian, Untuk membuat keuntungan kuncinya adalah pada financial IQ. em. saya mula terdengar orang berkata2 kalau bukan location hah beli la rumah belah2 rawang sana....huhu.sabar kawan2..(ada juga yang beli belah sana dengan keuntungan)..

Sebab ape saya berkata begitu:

1. Setuju dengan saya (bahasa lawyer) bahawa ada juga yang melabur di location-location yang HOT tapi tidak untung. kenapa ye...

Rakan-rakan. dengarlah nasihat saya. Yang mana lagi berbaloi antara membeli rumah di tempat HOT dengan harga RM145,000 dengan kadar sewaan RM850 berbanding tempat yang kurang menjadi tumpuan dengan harga RM90,000 pada kadar sewaan yang sama atau RM800..??pikir2kan.

Eh jangan salah paham. bukan saya kata jangan invest tempat2 HOT. kan saya kata kuncinya pada financial IQ. kalau tempat hot anda boleh dapat below market price maka silakan lah membeli jangan segan2.he. tapi kalau market price pun dalam 140k anda beli 145k..market 75k-80k anda beli 118k (over market) ape kejadahnya tu.

2. Anda juga perlu tahu or belajar bahasa2 bank yang diguna pakai. tak perlu semua tetapi atleast KENA tahu ape itu BLR/BFR..ape maksud lock in period..daily rest or monthly rest or yearly rest and fixed rate..berapa Interest Rate dia. ape maksud BLR-1.8..ape maksud ZEC/ZMC/FMC (sama je)..maximum loan tenure..current account..saving account..Ceiling rate..Lain-lain maksud seperti redraw facilities..OD facilities..reduce principal or interest..advance payment with or w/out advice/permission dll..

Kerana apa anda perlu tahu. kerana benda-benda ini la yang akan memaximize or meminimize kan keuntungan keatas segala pelaburan anda. Contohnya saya andaikan anda berjaya membeli sebuah rumah pada harga murah..tetapi anda mengambil pakage loan fixed rate untuk tempoh 10 tahun dengan bayaran bulan2 RM 800. manakala rumah itu anda sewakan pada harga RM 500. adakah ianya profit?? so di sinila yang saya maksudkan perlunya financial intelligent.


Kesimpulannya:

Tak perlulah anda beriya2 benar untuk memiliki rumah di tempat hot. Kaji dulu. mungkin ianya hanya sesuai untuk orang-orang yang sudah terlebih duit or amatur dalam investment sahaja..

Anda sebenarnya perlu membuat keuntungan Sebelum..Semasa dan Selepas menjual rumah tersebut.

Tak salah kalau anda boleh dapat/beli rumah di rawang tanpa KOS dan sewakannya pada RM350..

No comments: