Tuesday, April 6, 2010

"Saya Suka"

aku suka entry daripada member nie..

ingatkan beli barang harga rm100 pada harga rm10..rupenya lain. boleh la baca..
beli-rm100-guna-rm10.


dan juga

Kekadang kita nie sering kali terkeliru antara keperluan dan kemahuan..

Sebagai contoh. Kita sangat memerlukan yang asas seperti makanan, pakaian, tempat tinggal..tetapi mestikah ianya Mcdonald, KFC (apa sajalah dalam iklan tu) dan berlebih2an, begitu juga perlukah ianya jenama levis ori, timberland dan jenama2 lain. Rumah besar gah dengan pelbagai hiasan..

Saya juga akur kita memerlukan pengangkutan, alat perhubungan, keselamatan dan pendidikan..tetapi mestikah ianya kereta besar atau yang bergaya, alat telefon mesti yang 3G pelbagai function..kekadang insurance pun tak perlulah ada banyak 2 3 jenis yang sama atau termasuk investment la bagai..

Mungkin kita tidak sedar. Meh kita sama2 rapat-rapat tengok benda ni. (berlaku pada diriku jua. insaf2). kita tengok apa yang boleh kita save..

1) Makanan
Semua orang memerlukan makanan sebagai sumber tenaga. Ianya mestilah tidak berlebihan dan berkhasiat. Tetapi saya perhatikan (diri sendiri) bila makan diluar kekadang lauk sampai 2 3 jenis. satu jenis dan seimbang pun rasanya sudah mengenyangkan dan cukup. lagi pelik kalau tengok orang makan makanan yang mahal dan tidak mengenyangkan??

2) Pakaian
Sila check dari atas hingga bawah apa yang kita pakai (tak perlulah ckeck yang kat rumah dengan pelbagai jenis kasut beg dan color). Yang penting sebenarnya iannya selesa dan menutup aurat. Tak perlulah jenama levis koyak ori...baju yang kainnya dia bagi sikit (tak cukup kain) tapi mahal..

3) Tempat tinggal
Mestikah yang harganya beratus ribu riban. sewa sampai beratus dan ribu.

4) Pengangkutan
Ianya boleh jadi kenderaan awam bas komuter dll atau basikal moto kereta dll. so banyak pilihan yang anda ada. tidak semestinya kereta keluaran terbaru kan?? kekadang lagi berbaloi anda sewa je kereta mewah daripada membelinya (comittment bayaran bulanan minyak maintenance toll roadtax insurance). Anda still dapat merasanya..

5) Alat perhubungan
Kalau anda setakat call dan massage ada baiknya anda beli yang murah2 je. beli ikut kegunaan ye..

6) Keselamatan
Sila lah ambil insurance. ianya sangat penting (supaya anda tak bebankan orang yang tersayang). cume kekadang orang ambik 2 3 jenis insurance tetapi cover benda yang sama. (macam suka sakit lak.leh la nanti dapat duit) siap investment lah apa. saya yakin mencegah itu lebih baik. adakalanya kalau kita dalam sedar, malang itu sebenarnya kita boleh bau. dah hang makan melantak, tak jaga diri, taknak exercise..bawak laju..lampu takda..lalu tempat sunyi..keluarkan duit bawak banyak2..tak selenggara kenderaan..dan banyak lagi la. saya percaya setiap kesan yang berlaku itu ada penyebab dan sebab musabab dia (cause and effect). Oh kalau berlaku juga..kan itu namanya ketentuan..anda dah cegah dan buat yang terbaik.

insurance is insurance. nak invest saya ada cara saya..

7) Pendidikan
belajar itu memang tak salah. sangat bagus. yang masalah bila belajar tetapi tidak beramal atau digunakan. itu lah yang peliknya macam sudah menjadi trend melanjutkan pelajaran tinggi2 (kosnya pun tinggi) tapi tak tahu kenapa belajar subject tersebut. apa matlamat dan hala tuju.bila di tanya jawapannya= saja..orang masuk dia pun nak masuk..tanya nanti nak jadi apa/keluar kerja apa tak tahu..cita2 lain tetapi ambik subject lain atau mungkin dapat tawaran lain. tetapi ambil juga sebab saja2 atau sebab desakan orang.

akhirnya??nak salahkan PTPTN mana boleh. dah pinjam bayarlah..pilihan sentiasa di tangan anda.

Em. mungkin telahan saya salah tetapi sedar tak sedar ianya menjadikan hidup kita lebih rumit. lagi-lagi bila ianyanya melibatkan wang.hee

selamatkan wang anda. moga2 hari-hari kita akan jadi lebih baik..

moga2 hasil yang kamu dapat setara dengan apa yang telah kamu berlanjakan.

1 comment:

Matjoe said...

saya perlu vs saya nak/suka.

kalau laa sanggup beli yg pelu walaupun mampu yg nak/suka