Friday, March 25, 2011

Skill Yang Tak Kurang Penting

salam.

Aku rasa ni pun salah satu skill penting yang korang/termasuk aku kena develope..iaitu Negotiation Skill...

lebih-lebih lagi bagi korang yang penggemar property investment..

ada banyak cara untuk dapatkan list rumah untuk dijual mahupun lelong..antaranya.
1. website
2. surat kabar
3. agent/bank
4. sedara mara..rakan2..mulut ke mulut..kaki ke kaki..dll.

then dah research bagai. ade 2 kemungkinan untuk dapat good deal/below price.
1. bernasib baik
2. nego skill..

sebab ape negotiation skill ni penting??
1. sebab..dalam banyak-banyak property yang korang search. mungkin 1 daripada 100 baru jumpe good deal ( i dont know)..dan juga kebanyakkan tempat yang best, orang akan jual at market price/over market..
dan juga biasanya kalau ade pun orang dah kebas dulu..so yang tinggal adalah harga-harga yang bukan good deal.

2. kalau kita tak nego.kita tak akan tahu berapa low is low owner sanggup terima. maybe 5k..maybe 10k..maybe more??that why namanya nego not just mintak discount. ianya tidak mudah. sebab seller mestilah nak jual harga paling maximum..buyer mestilah nak paling minimum. so skill ni memang kena develope..

3. kita tak akan tahu dia penjual terdesak atau tidak..kita tak akan tahu betapa dia ingin menjual rumah tersebut dengan segera. mungkin sebab behijrah..terdesak nak beli rumah idaman nak booking..penceraian..janji settle rumah..dll. kekadang the 1st answer is not the real. so kena sembang lebih sikit la..how to win-win situation.

4. ianya juga penting dalam kehidupan harian bukan setakat dengan buyer or seller..even dengan kids. how to win2...atleast kita dapat ape yang kita nak dan orang tak sakit hati/gembira..dapat menjaga hubungan baik..dll.

saya tak pakar..dan saya juga belajar. so antara recommaded buku yang boleh saya syor kan buku daripada roger dowson the secret of negotiation 1 dan 2..(bahasa mudah paham) juga buku negotiation daripada donald trump..tu antara favorite la. ade tiga lagi buku tak ingat lak tajuk dia.hu.baca pun separuh2 sebab asal buka je tengok tulisan terus ngantuk.hu.

selain itu boleh juga belajar daripada budak2, macam mana dia nego dengan mak bapak dia. mak nego dengan anak supaya belajar rajin2. kekadang kita tak perasan tapi hampir setiap hari ade proses negotiation yang boleh kita belajar daripada persekitaran kita.

mungkin korang lagi arif boleh la syer tips2 berjaya yang korang pernah gunakan untuk beli rumah atau barang. boleh syer sikit. em.kalau belek2 ade juga sikit2 cara nego saya syerkan dalam ruangan tips. boleh usyar...

sekian. selamat beramal...




No comments: