Monday, June 14, 2010

Aktiviti Kat Kampung

hobi kat kampung..dalam system ni ade ikan ketutu..puyu..jelawat..ikan guppy longkang..duckweed..tanaman celery..kesum..paku pakis..



consept/system operasinya mudah:

1. pump akan pump air daripada fish tank ke grow bed (plant). kemudian akan masuk ke dalam fish tank balik. flushing daripada growbed ni also create oksigen untuk ikan.

2. asasnya hasil makanan ikan dan kumbahan ikan akan create ammonia..ammonia dan nitrate yang tinggi boleh menyebabkan kematian pada ikan. tanda kehadiran ammonia boleh di kesan dengan mudah apabila air berbau (kan time mu membuang pun berbau.hu). atau boleh beli ammonia dan nitrate test. that,s why korang tukar air. but hati2 juga dengan klorin.

3. pada grow bed ade gravel/batu sebagai tempat lepak bakteria baik. bakteria ini lah yang akan menguraikan ammonia tadi kepada nitrite dan kemudian nitrate. pada grow bed ni kita buh pokok untuk absorb nitrate (tak salah tanam pokok kat batu asal ade nutrian nya). akar2 pokok juga adalah tempat bakteria lepak.

4. but air tidak boleh terlalu lama dalam growbed supaya akar pokok tidak lemas. dulu pokok (selain kangkung) aku kurang menjadi. then aku try buat bell valve (sifu affnan) supaya air tersebut flood and drain automatic continuously. alhamdulillah berjaya.

5. untuk mengelakkan penggunaan lektik yang tinggi aku pasangkan juga timer.

6. ikan ketutu aku makan anak ikan. so sebelah grow bed aku tu aku bela ikan guppy longkang. dalam tu bukan air hijau. tu duckweed. ianya untuk makanan ikan talapia aku kat tangki lagi satu..kangkung pun ok juga.

7. kesimpulannya. air tak perlu nak tukar2. penjagaan dan maintenance pun sangat kurang kecuali motor pump yang lain tu pvc paip je. so dengan ini adelah sikit ulam dan ikan untuk kegunaan rumah..comming soon scale yang lebih besar sedikit.

orite. tu sharing for today..

No comments: